Autorství kontra peníze na blogu

28. září 2012 v 21:47 | Edith Holá |  Akční názory správcov
Nedávno se na facu v jedné skupině otázala blogerka, jesli má vzít nabídku nakladatelství uveřejnit na svém blogu recenze na knihy. Háčkem je, že text nebude její, ale toho nakladatelství. Lákavé plus je v tom, že nakladatelstív to zaplatí. Blogerka neprozradila finanční obnos. Ale každá koruna dobrá, zvláště když recenzí na knihu vyděláte na tu, co si chcete koupit.

Je to vlastně otázka placené inzerce.


I seriozní noviny mají placenou inzerci. Ale mají to viditelně označeno. Nevím, jak vy, ale já stránky placené inzerce nečtu a téměř ani okem nesjíždím.
To je jedna věc. No, tak je to jedno. Na blogu by občas byla nějaká recenze na knihu s textem přímo od vydavatele. Blogerka by dostala zaplaceno a my bychom to třeba nečetli.

Jenže pokud by to nebylo v rubrice placená inzerce, ale bylo by to jako běžný článek od blogerky o knize, tak už nejde o fair play. Co vy na to?

Mít na svém blogu texty od firem, vydavatelství, ... a neoznačit je, že je to placená inzerce nevo nějaký podobným viditelným termínem?

Nebo je to jedno? Pod její otázkou na facu bylo více odpovědí, ať to bere, budou peníze a vydělá na jiné knihy.

Mně to tedy jedno není. Byla bych ráda, abych hned na začátku věděla, zda recenze je na základě přečtení knihy autorkou blogu nebo je to schválený text o knize vydavatelstvím. Jinak se ztrácí to, co je na blozích cenné, jejich autenticita.

 

9 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 28. září 2012 v 21:56 | Reagovat

Někteří živočichové zkrátka zaprodají za peníze cokoli, nejen blog...

2 Dragilia Dragilia | Web | 28. září 2012 v 21:58 | Reagovat

Takové texty by bylo dobré nějak odlišit. Už jen kvůli tomu, že si čtenáři stejně časem všimnou rozdílu mezi recenzemi a "recenzemi". Dříve nebo později jim začnou být divné ty změny stylu psaní.

Tak proč potom složitě vysvětlovat, když může jít s pravdou ven rovnou?

3 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 28. září 2012 v 22:00 | Reagovat

[2]: Inteligentnímu člověku dojde, že takový text asi není od té či oné blogerky. Ale průměrné čtenářce YA fantasy tohle nevysvětlíte. Ta bude věřit každému slovu a podle vylhaných reklamních recenzí kupovat blbiny. Mám pocit, že s tím ale my nic nenaděláme.

4 nel-ly nel-ly | Web | 28. září 2012 v 22:33 | Reagovat

Já bych to i brala. Kolikrát jsem... právě u toho YA fantasy... narazila na úžasné recenze a to nejen z placených protálů, ale i od blogerů nebo i hodnocení na goodreaders, cbdb a podobných serverech a nakonec je to jen splácanina všeho, co už bylo. Lidé prostě rádi čtou to samé dokolečka...

A co se týče těch placených. Asi bych nejdřív chtěla vidět ukázku, to je fakt, protože zaprodat se ano - ale taky čemu :-D - v dnešní době se každá koruna navíc hodí a díky ní si většina knižních blogerů stejně nakoupí nové knihy, což nakonec prospěje všem.

5 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 28. září 2012 v 23:00 | Reagovat

[2]: Souhlasím, že se to musí viditelně odlišit.

6 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 28. září 2012 v 23:01 | Reagovat

[4]: Myslím, že slovo zaprodání se sedí.

7 David Tygr Bachmann David Tygr Bachmann | E-mail | Web | 28. září 2012 v 23:02 | Reagovat

Nic proti placeným recenzím nemám. Gramotný čtenář to pozná a blb si knížku stejně nekoupí. Klidně bych něco takového přijal. Autenticita má sice svou cenu, ale když má člověk hlad, dokážu takové jednání pochopit. Ono se to snadno filozofuje o autenticitě, když je člověk sociálně dobře zajištěný.

8 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 28. září 2012 v 23:02 | Reagovat

[1]: Někteří zase ne. Je to zřejmě o svědomí, autorským pocitu a jak chci, aby mému blogu lidé věřili...

9 Dragell Dragell | Web | 28. září 2012 v 23:17 | Reagovat

Také už na můj mail letělo pár takových nabídek, ovšem na svůj blog píši zásadně své články.

[4]: U knižních blogů to spíše funguje, že si napíší do nakladatelství o knihu, o které následně napíší recenzi. Ano, dostávají sice knihu za svou činnost, ale tuto knihu přečtou a výstup je naprosto jejich názorem, což je fajné :)

10 laurdes laurdes | Web | 28. září 2012 v 23:29 | Reagovat

Edith, dekuji moc za tvuj nazor. Jak sis asi stacila vsimnout, snazim se to vyresit co nejlepsim zpusobem, ktery by byl vyhodny pro vsechny tri strany. Rozhodne se ale nemusis bat toho, ze bych si na blog nechala dat clanek, ktery jsem nenapsala, a ten dany clanek by nebyl nijak vyrazne odlisen od tech ostatnich. Takze v tom bych nevidela zadny problem, ctenari vzdy budou vedet, ze dany clanek jsem nepsala ja. A kdyby mi slo o nejake utajovani, rozhodne bych se vas neptala na nazor. Mozna jsi me ted naprosto odepsala jako nekoho uplatneho, komercniho a bla, bla, bla..ale i kdybych se rozhodla na to kyvnout (a to zdaleka vubec neni jiste), moje svedomi zustane ciste. Do blogu, knizek, soutezi a postovneho jsem vrazila uz takovych penez a energie, ze by mi nikdo nemohl mit za zle, kdybych se rozhodla danou nabidku prijmout.

11 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 28. září 2012 v 23:33 | Reagovat

V případě, že by byl článek označen jako "PR" proti tomu nic nemám. Podobné články vycházejí na velkých webzinech, proč by nemohly vycházet i na větších a navštěvovanějších knižních blozích. Dokud tam autor necpe reklamu na zubní pasty... :-) Stále jde o tématické články, aspoň se člověk dozví, co právě vychází a co nakladatelství považují za lukrativní záležitost. :-)

12 mengano mengano | Web | 29. září 2012 v 10:34 | Reagovat

[10]:
Já na tom nevidím nic zlého. Pokud články označíš, tak nevidím důvod, proč bys nemohla recenze otiskovat.
A možná v neplaceném článku bys mohla napsat, co si o té knize opravdu myslíš ;-)

13 laurdes laurdes | Web | 29. září 2012 v 11:06 | Reagovat

[12]: Tak ve svych vlastnich clancich pisu vzdy to, co si myslim :) ..takze pokud se k dane knizce dostanu, urcite nebudete o muj nazor ochuzeni :)

14 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 29. září 2012 v 11:23 | Reagovat

[10]: Laurdes, vůbec jsem nepoužila Tvé jméno v článku a dokonce se přiznám, že Tvé jméno na facu jsem netušila k jakému blogu patří. Přišlo mi to jako zajímavé téma k diskusi. Třeba i pro Tebe. Vyplývá z toho, že pokud to viditelně označíš, tak s tím blogeři nemají problém. To je dobré vědět, ne?

15 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 29. září 2012 v 11:24 | Reagovat

[11]: Shrnula jsi to nejlíp.

16 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 29. září 2012 v 11:26 | Reagovat

[12]: Menagano, to je výborný nápad. Ve vlastním článku pár dní poté napsat, jaká ta kniha je na základě přečtení. To možná je pro Laurdes zajímavé a inspirující nebo ne?

17 mengano mengano | Web | 29. září 2012 v 12:45 | Reagovat

[16]:
Když o tom tak přemýšlím, tak by to v některých případech mohlo vést i k solidní schýze :-) :
Na blog dám placenou recenzi, dílko v ní bude označeno jako čtivé, poutavé a celkově prima.
Pak to přelouskám a zjistím, že je to kravina. Co teď? ;-)
A nebo trochu jiná varianta téhož: Knihu už mám přečtenou, je to kravina (dle mého názoru) a teď mám na blog pověsit oslavující recenzi. Babo raď :-)

18 David David | E-mail | Web | 29. září 2012 v 13:07 | Reagovat

No tohle mi nepřijde jako moc legální... :-?

Stejně ono to asi nebude jak dokázat, co je placené a co ne... :-?

19 Dragilia Dragilia | Web | 29. září 2012 v 13:45 | Reagovat

[18]: To je právě potom na autorce. Náhodný čtenář by sice asi nic nepoznal, ale mohla by přijít o ty stálé, pokud by se jim pokoušela lhát.
To ale očividně dělat nehodlá.[10]:

A jelikož knižní blogy zveřejňují nejen recenze, ale i upoutávky např. na knihy, které mají teprve vyjít, nevidím důvod texty (pokud jsou označeny) brát jako další formu upoutávek. :-)

20 Dragilia Dragilia | Web | 29. září 2012 v 13:46 | Reagovat

[19]: K poslednímu odstavci: *nebrat jako další formu upoutávek

21 Kerria Kerria | Web | 29. září 2012 v 20:25 | Reagovat

Myslím, že se to zbytečně moc řeší. Je to snad každého soukromá věc.

22 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 29. září 2012 v 20:30 | Reagovat

Musí se to řešit, jsme totiž v zajetí lží. Známá z jednoho časopisu dostala za úkol udělat rozhovor s jednou spisovatelkou. Když byl hotový, požadoval časopis po nakladatelství několik desítek tisíc za uveřejnění rozhovoru, neboť je to vlastně reklama na zboží. Nakladatel neměl, tak zpracovaný rozhovor NEVYŠEL. Takhle to dneska funguje. Peníze ovládají povědomí o knihách. Donedávna se dalo blogům o knihách věřit, ale asi i tady to padlo. Vlastně proč by bloger ohlašoval, že jen uveřejňuje cinty, které mu sepsala nějaká PR z nakladatelství? Vždyť si přijde na pěkné peníze bez práce. Ani číst ty knihy nemusí. :-D O_O Nevadí, že čtenář po koupi knihy zjistí, že byl napálen. Knihu už vrátit nemůže a jediný cíl je ZISK nakladatele.

23 Dragilia Dragilia | Web | 29. září 2012 v 20:42 | Reagovat

[22]: Bloger by to měl zveřejňoval už  kvůli své cti.
A teď záleží na kvalitě každého, jestli se k publikování cizích textů přizná (jak to plánuje zde zmiňovaná blogerka), nebo si bude užívat "slávy" za spousty recenzí, které nenapsal. (A potom se možná divit, kam zmizely ty spousty napálených čtenářů.)

24 JK JK | Web | 29. září 2012 v 23:31 | Reagovat

Pokud bude mít knižní bloger rubriku: Placená inzerce či něco podobného, nikdo to nebude číst. Navíc nikdo nebude platit za veřejnou reklamu (oni to chtějí právě podávat tak, aby to nevypadalo jako "pravá reklama"). Pokud bude bloger vydávat články vydavatelství za vlastní - každý průměrně inteligentní čtenář pozná rozdíl mezi pravým článkem blogera, a sponzorovaným článekem... Takže jakou asi bude mít bloger poté důvěryhodnost?
Otázka mít či nemít sponzorované články na blogu je nesnadná. Osobně jsem napsala na svém blogu spousty PR článků pro jednu internetovou parfumerii za které jsem dostávala peníze, ovšem ty články jsem psala já sama (byli z mé hlavy) - vždy jsem tam do nich jen zakomponovala odkazy na tu danou firmu, takže těžko říct. Osobně bych do toho (abych měla na svém blogu cizí články, byť za peníze) asi nešla - přeci je to MŮJ BLOG...

25 mothers dresses for weddings mothers dresses for weddings | E-mail | Web | 23. října 2012 v 9:00 | Reagovat

great post as usual!.
http://www.carweddingdress.org/

26 Jan Grew Jan Grew | E-mail | Web | 18. července 2013 v 23:00 | Reagovat

Takové pdnikání je na nic, má význam pouze pokud jste firma a kdo není tak eady made firmy mu jí na http://www.sidlofirmy-praha3.cz/potrebujete-rozjet-podnikani-hned-resenim-je-ready-made-firma/ mohou poskytnout, je to snadný, jak pro blbce

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama