PR - Pozor článek je placený!

29. září 2012 v 22:12 | Edith Holá |  Akční názory správcov
Tak jsem si tady na Akčním blogu včera zateoretizovala o tom, zda mít placené články na blogu či ne. A to se jednalo o knihy.
Z komentářů vyšlo najevo, ža autor blogu by měl jasně upozornit, že jde o PR článek. Třeba v rubrice. Právě jsem rozklikla dva aktuální články blogerů, které mám v oblíbených a nic netuše začala číst. Po dvou řádcích jsem si všimla, že je to rubrika PR články. Když jsem ale vzápětí otevřela druhý a byl to zase PR článek, tak jsem si řekla, že můj čas je fakt drahý.

Takže se zřejmě trend PR článků rozjíždí. Zastavit se nedá. Proto bych diskuzi směřovala už jen jedním směrem. Možná by PR články měly být písemnky PR označeny hned před názvem. Já bych si ušetřila čas, protože určitě nebudu klikat na něco, co mě vůbec nezajímá, i když je to na blogu mého oblíbeného blogera. Když tam to PR není, tak na to samozřejmě kliknu, protože takový člověk není pro nic za nic v mých oblíbených. Ach jo.
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 David David | E-mail | Web | 29. září 2012 v 22:21 | Reagovat

To podle mě nikdo dobrovolně neudělá (dát PR do nadpisu) - už jen kvůli návštěvnosti...

2 Gabriel Dantes Decay Gabriel Dantes Decay | Web | 29. září 2012 v 22:22 | Reagovat

[1]: Přesně a hlavně ti frajeři, co si platí ty články, tak si i diktujou, co a jak má v článku být. Takže v zájmu toho blogera určitě bude vyhovět zákazníkovi a ne čtenářům

3 Dragell Dragell | Web | 29. září 2012 v 22:27 | Reagovat

Jestli tohle je narážka na mne, tak ten článek opravdu PR není, já takovéhle hlouposti opravdu sama od sebe doporučuji :D

Jinak bylo by dobré se zamyslet nad tím, jak tyto články označovat.
Já osobně pár článků, které nešly z mé kapsy, mám. Nejsou vyloženě placené, ale takovéto "dostanu výrobek, vyzkouším a napíši recenzi", vše vlastní názor, výrobky pečlivě vybírám, aby byly zajímavé pro mé čtenáře a mnohdy sama firmy obesílám nabídkami. Jak takový článek značit, když jej dělám nikoliv pro svůj zisk, ale pro čtenáře, jenže do kapsy je hluboko? Nechci právě nevhodnými nápisy čtenáře od radit, když vše dělám kvůli nim.
Co s takovou situací?

4 Gabriel Dantes Decay Gabriel Dantes Decay | Web | 29. září 2012 v 22:30 | Reagovat

[3]: Neboj, tohle už se rozmohlo jako mor

5 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 29. září 2012 v 22:58 | Reagovat

[3]: Ne, padla jsem na jiné oblíbené. Na jeden večer trochu moc.
Vůbec nevím, jak to označovat, ale člověka to nase..., když rozklikne dva po sobě.

6 Gabriel Dantes Decay Gabriel Dantes Decay | E-mail | Web | 29. září 2012 v 22:59 | Reagovat

[5]: Prachy hejbou světem

7 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 29. září 2012 v 23:00 | Reagovat

[1]: a [2]: To máte pravdu. Pochybuji, že by dovolili před název článku dát PR. Na druhou stranu v novinách je často viditelně na stránce, že je to placená recenze. No nic. Odteď se okamžitě dívám na název rubriky po rozkliknutí článku:-(

8 punerank punerank | E-mail | Web | 30. září 2012 v 0:39 | Reagovat

[5]:
O jednom z těěch článků vím, ale ten je ve zvláštní rubrice, takže se jí pro příště můžeš vyhýbat a bude to:)

9 Cassie Cassie | Web | 30. září 2012 v 1:16 | Reagovat

Já ani nevím, že něco takového existuje :-D

10 David David | E-mail | Web | 30. září 2012 v 8:11 | Reagovat

[7]: No a myslíš, že i tak všechny placené články mají název rubriky PR?

11 Kerria Kerria | Web | 30. září 2012 v 9:07 | Reagovat

Píšeš, že tvůj čas je vzácný. Potom nechápu, proč ho promrháváš řešením blbostí, které nemůžeš vyřešit. Nakonec si to stejně každý udělá po svém.

12 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 30. září 2012 v 9:29 | Reagovat

To, že se v novinách speciálně v MF IDnes schovává pod rozhovory s autory, pod ukázkami z knih a lživými recenzemi placené PR od nakladatelů se málo ví. Každý mine blbé stránky s evidentními reklamami, ale netuší, že většinou jsou placené i celostránkové oslavné recenze. A veliké peníze na tohle PR si nakladatel zase započítá už předem do ceny knihy. Jaká je kniha či odborná publikace opravdu, zjistí čtenář, až když do ní nakoukne. Proto si většinu knih nejdříve půjčuju.
Je opravdu smutné, že se už nedá věřit ani blogům všeobecně. Ekonomická totalita dostihla i blogery. :-(

[11]: Víš, když se budeme všichni tvářit, že se nic neděje, probereme se naprosto nesvobodní. Nakonec v politice už tomu tak je.

13 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 30. září 2012 v 9:31 | Reagovat

Já na to nemám moc čas, ale možná by se dalo upozorňovat na podivné články těch blogerů. Ono je to lehce poznatelné, že ty pindy nepsali oni, a ať is pak křičí, jak chtějí.

14 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 30. září 2012 v 9:46 | Reagovat

Taky by možná neškodilo udělat ostudu těm nakladatelům, kteří tohle praktikují. Tipuju, že jsou ti to s YA fantasy a všelijakými famtasmagoriemi, které se už čtenářům přejedly. Jenže zase by to mohli ti nakladatelé brát jako pomluvu a hrozit soudem. Uf.
Všimla jsem si, že Krásná.cz už jede v propagaci jednoho nakladatelství.

15 Gabriel Dantes Decay Gabriel Dantes Decay | Web | 30. září 2012 v 9:59 | Reagovat

[14]: nejde jen o nakladatelství...http://www.postsgenius.cz

16 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 30. září 2012 v 10:20 | Reagovat

[15]: No nazdar. Já si dělám hlavu z toho, že používám blog na propagaci svého psaní a tady je na to celá firma. Je pravdou, že průměrný zákazník si zapamatuje pořádně výrobek až při patnáctém shlédnutí a teprve v tu chvíli se mu začne vtírat myšlenka, že ho musí mít.

17 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 30. září 2012 v 10:33 | Reagovat

[11]: Kerrio, tímhle jsem se zabývat chtěla. Tomu jsem čas věnovala. Kdyby byly články PR viditelně označeny už před názvem, neklikla bych na ně a tento článek by nebyl.
Máš pravdu, že každý si to stejně udělá po svém. Stejně jako já jsem sem napsala svůj názor. Můžeš AB napsat svůj, rádi ho uveřejníme.

18 Edith Holá Edith Holá | E-mail | Web | 30. září 2012 v 10:34 | Reagovat

[15]: Síla.

19 Dragilia Dragilia | Web | 30. září 2012 v 12:06 | Reagovat

[15]: Na tohle jsem už jednou narazila (v odkazu jedné blogerky) a trochu jsem se to snažila prostudovat.
Člověk jim tam může odkliknout, co všechno je ochoten přidat na svůj blog (cizí text, pozitivně naladěné recenze, objektivní recenze...). Ale samozřejmě ti, co jim dovolí vše mají "větší šanci přivýdělku".
Takže je to opět o blogerech.

Já osobně nevím, jastli bych na svém blogu něco takového chtěla. A asi bych pro ně nebyla ani tak lukrativné :-)

20 David Tygr Bachmann David Tygr Bachmann | E-mail | Web | 30. září 2012 v 13:57 | Reagovat

[11]: Naprostej souhlas s Kerriou. Navíc jednu z velkých PR kampaní využila právě Edith a svou knížku propagovala, jak jen mohla. Sbírá i články o ní, pokud jsou pozitivní, shromažduje odkazy na svém blogu. Jestli tohle není komerční využívání blogu, tak co potom je?

Edith se má dobře. Já zatím taky. Ale pamatuju si na dobu, kdy jsem na tom byl opravdu tak zle, že bych napsal jakýkoli PR článek, i kdyby měl propagovat jaderné rakety.

21 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 30. září 2012 v 18:01 | Reagovat

[20]: Každý autor i v cizině propaguje svou knihu, za kterou je mizerný honorář, to mi věř. Z tebe mluví jen závist.
KOmerční využívání blogu to opravdu není v porovnáním s těmi blogovými zrůdičkami, které se tváří, že ty pindy o knihách a zboží jsou z jejich hlav a ono ne. Oni jim to píšou nakladatelé a výrobci a blogerovi platí za reklamní plochu. Je to podvod jak od firem, tak od blogerů. Platit by měli firmě Blog.cz, jenže to by jim přišlo dráž...

22 Tara Tara | 30. září 2012 v 18:02 | Reagovat

[20]: Mně zatím tahle kauza kritizování toho, kdo si chce mít na webu PR články, připadá, že Edith káže vodu a pije víno a ještě ostatní kritizuje za to, že o víně přemýšlejí.

23 Gabriel Dantes Decay Gabriel Dantes Decay | E-mail | Web | 30. září 2012 v 18:06 | Reagovat

[22]: V Pravidlech blog.cz jasně stojí, že reklama od někoho jiného než od blog.cz je zakázána. Edith Holou propagoval i sám blog.cz např: http://blog.blog.cz/1208/soutez-o-knihu-cesta-k-mym-matkam-blogerky-edith-hole

24 David Tygr Bachmann David Tygr Bachmann | E-mail | Web | 30. září 2012 v 18:11 | Reagovat

[21]: Já nemám nic proti tomu, aby autor propagoval svou knihu, někdo jiný své rukodělné výrobky a muzikant třeba svou hudbu. K závisti mám ještě dál, než Edith ke spravedlnosti. Knížka je zboží, jako každé jiné. Propaguje jí svým blogem? Ano! Sbírá recenze na jiných blozích? Ano. Využívá tedy prostoru na blog.cz k propagaci zboží, na jehož prodejnosti je závislý její byť mizerný zisk? Ano. Proč tedy bránit ostatním a jakkoli je kritizovat, když se jen snaží využít stejný prostor k vylepšení svých příjmů?

25 Gabriel Dantes Decay Gabriel Dantes Decay | E-mail | Web | 30. září 2012 v 18:15 | Reagovat

[24]: Četl jsi všeobecný podmínky, když sis zakládal blog?

26 David Tygr Bachmann David Tygr Bachmann | E-mail | Web | 30. září 2012 v 18:28 | Reagovat

[25]: Ani nevím, kraviny obvykle nečtu. Ale i kdyby, nezměnilo by to nic na mém názoru. Jak chceš dokazovat, že jde o PR článek? Já na svém blogu články doporučující služby mám, ale nikdy jsem za ně nic nedostal a napsal jsem je z přesvědčení, že informace v nich obsažené přinesou případnému čtenáři užitek. Dovedl bych napsat PR tak, že bys mi v životě nedokázal, že jde o placenou reklamu. A když tak lpíš na pravidlech, zkontroluj si, jestli náhodou na tvém blogu není zmínka o nějaké značce! Mohlo by to být považováno za porušení svatých všeobecných podmínek.

27 Gabriel Dantes Decay Gabriel Dantes Decay | E-mail | Web | 30. září 2012 v 18:33 | Reagovat

[26]: Kraviny nečteš? Jenže neznalost neomlouvá...
Ne, na mym blogu nic takovýho není. Leda tam recenze a to je vše.

28 Gabriel Dantes Decay Gabriel Dantes Decay | E-mail | Web | 30. září 2012 v 18:36 | Reagovat

recenze an to co mám rád

[27]:

29 David Tygr Bachmann David Tygr Bachmann | E-mail | Web | 30. září 2012 v 18:39 | Reagovat

[27]: No vidíš! Recenze by se podle pravidel psát neměly, protože propagují zboží. Napíšeš o filmu, tak tě platí distributor. Napíšeš o dobrym cédéčku, pak tě teda platí vydavatel. Takhle bychom mohli psát asi jen o počasí.

30 Gabriel Dantes Decay Gabriel Dantes Decay | E-mail | Web | 30. září 2012 v 18:43 | Reagovat

[29]: píšu to z vlastní vůle, píšu si co se mi chce a tak jak to cejtim
Nikdo mě za to NEPLATÍ, nikdo mi neurčuje kolik slov mám napsat, co má v článku být a v tom už je rozdíl...
Já vim jak tyhle stránky fungujou a co tam je za verbeš, která si diktuje a v tom je rozdíl

31 David Tygr Bachmann David Tygr Bachmann | E-mail | Web | 30. září 2012 v 18:56 | Reagovat

[30]: Pro tebe v tom rozdíl je, pro čtenáře být nemusí. Když napíšeš, že jsi dostal k narozkám knížku, napíšeš na ní recenzi a do článku dáš ještě třeba odkaz, kde se dá koupit, pak je to ta pravidly zakázaná reklama a je úplně jedno, jak jsi to myslel.

32 Gabriel Dantes Decay Gabriel Dantes Decay | E-mail | Web | 30. září 2012 v 20:09 | Reagovat

[31]: to už je slovíčkaření...

33 Lucerna Lucerna | Web | 30. září 2012 v 23:25 | Reagovat

[29]: Potom ta platia meterologovia :-D Kresli obrazky :D

34 Renata Štulcová Renata Štulcová | 1. října 2012 v 9:29 | Reagovat

[31]: Pozor, Davide, nebereš v úvahu jeden kardinální fakt. Kniha v civilizovaných zemích nesmí být brána jako zboží. Kniha je nástroj vzdělání. I obyčejné čtení třeba upířích slátanin alespoň posiluje mozkovou činnost. V ostatních zemích jsou na knihách malé daně a na tisku miniiaturní. V ČR je kniha brána některými obyvateli a vládnoucí stanou jako nepřítel státu: Vzdělaní lidé jsou totiž nebezpeční.  Takže navážet se do spisovatelů je nesmysl. Navážej se do individuí, která za reklamy na dveře a jiné věci berou peníze. Ať si reklamu zaplatí výrobce hezky poctivě.
Samozřejmě je trapné, když blogerky uveřejní pozitivní recenzi na knižní hloupost za peníze od nakladatele. Je to i podvod na čtenářích, přestanou k nim chodit. Já třeba takhle přestala kupovat stejně jako davy lidí noviny I Dnes. Tam je PR článek už všechno a bez označení. :-)

No, aspoň víme, po téhle a vedlejších diskuzích, jaké smýšlení mají někteří jedinci na blogu. Nic nového pod sluncem.

35 Arvari Arvari | E-mail | Web | 1. října 2012 v 14:49 | Reagovat

[21]: Už zase se všude kolem závidí? Ježišmarja. 8-O  Myslím, že ta 'závist' byla fakt jen něžný poukázání na to, že Edith odsuzuje PR články a přitom když přijde na ni, píše je. Kurde, skoro každej, kdo se snaží prodat něco svýho, někdy napsal článek, co se dá zhodnotit jako PR.
A k těm knižním blogerům (teď se omlouvám za jistou VULGÁRNOST, ale nemůžu si pomoct): Do prdele, ti nakladatelé jsou ale DOBRÝ! Jak to jen dokážou, že ty články, na který blogeři dostali recenzák (a který podle vás píšou právě NAKLADATELSTVÍ) jsou psaný úplně stejným stylem a s úplně stejnou strukturou jako normální články těch blogerů, když každej píše jinak? To bych taky chtěla umět, mistrovsky napodobit styl absolutně KAŽDÝHO. 8-)
A pokud jde o zrůdičky, dala bych si možná trochu pozor na klávesnici, ty zrůdičky by taky mohly někdy chtít napsat recenzi na nějakou Vaši knížku. A nemyslím, že člověk, kterýho označíte za zrůdičku, bude dvakrát milosrdnej. Ale samozřejmě můžete zkusit požádat svoje nakladatelství, aby na Vaši knížku napsalo pár pochvalných recenzí a zveřejnilo je po knižních blozích... 8-)  :-D

36 Vendy Vendy | E-mail | Web | 2. října 2012 v 13:14 | Reagovat

Ještě je problém, že ani vlastní recenzní článek nemusí zaručit, že se kniha nebo film bude líbit i tomu druhému.
Protože sto lidí, sto chutí. A co se líbí jednomu a může si to vynachválit, se nemusí líbit druhému.
Takže co, začne čtenář proto jeho blog ignorovat, protože si myslí, že za ty recenze dostává "tučnou odměnu"?
Tohle je jen jiný pohled a taky spíš řečnická otázka. Nečekám na ni odpověď.
Viděla jsem spoustu blogů, kde psali nadšené pochvaly třeba na hudbu, kterou já osobně nemusím. Ale chápu, že tomu dotyčnému se ta muzika prostě líbí, je to jeho parketa.  
Takže ty řeči, že recenze musí být pravdivá a že každý musí být spokojen s doporučeným výrobkem (knihou, filmem, cédéčkem) jsou k ničemu, protože každý má jiný vkus. Jediné, co by bylo ke kritice, by byla vnější vada- chybějící stránky, potrhaný obal, poškrábané DVD...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama